mama zet koers

FIT TAG met @mamazetkoers

Vandaag weer een nieuwe FIT TAG!

Hello – ik ben Francis Thomassen (31), getrouwd met Jeffrey, mama van Ize (3) en Luke (1) en gek op fietsen. Zowel op mijn MTB als mijn racefiets. Ik zag deze tag voorbij komen en dacht: dit is leuk! Bloggen doe ik onder de naam Mamazetkoers waar ik blog over mijn leven als mama én fietsen. Onder dezelfde naam vind je me op Facebook en Instagram. Dan nu naar de tag:

 

1. Wat is je favoriete spiergroep om te trainen?

Voordat ik begon met fietsen was zwemmen mijn sport. Ik trainde toen vooral mijn armspieren, met name de biceps en triceps. Op de fiets zijn die toch van minder belang, daarom focus ik me nu meer op mijn beenspieren. Alleen fietsen is niet genoeg om je beenspieren te trainen: het maken van squats en lunges zijn pittig om te doen maar werken wel goed.

2. Wat is je minst favoriete spiergroep om te trainen?

Wat ik misschien beter zou moeten trainen zijn oefeningen die goed zijn voor je core, je houding. ‘’Planking’’ bijvoorbeeld. Dit heeft tevens ook weer effect op je buikspieren.

3. Wat is je favoriete vorm van cardio?

Fietsen en zwemmen zijn beide een vorm van cardio. Al vind ik fietsen op een hometrainer in een sportschool toch echt veel minder leuk dan buiten.

4. Wat is je grootste irritatie in de sportschool?

Ik kom niet meer in de sportschool, de oefeningen doe ik thuis en met mijn eigen fietsen kan ik gaan wanneer ik dat wil. En wanneer het thuis uitkomt natuurlijk. Ik ben wel enkele keren lid geweest van een sportschool. De reden waarom ik steeds stopte was de prijs. Als ik buiten kan bewegen doe ik dat liever dan binnen en ik ga gewoon niet elke week. Soms komt het door het werk, dan door iets anders en soms zit ik liever op de bank. Je betaalt wel altijd. Ik zou liever werken met een soort strippenkaart. Dat is er helaas bij ons in de buurt niet.

5. Nooit meer sporten en het perfecte lichaam hebben of nooit het perfecte lichaam hebben, maar nog wel mogen sporten?

Deze is moeilijk, je vraagt het wel aan een vrouw hè. Ik sport niet om het perfecte lichaam te krijgen, met alleen fietsen en wat oefeningen lukt dat overigens ook niet. Maar ik sport wel om goed in mijn vel te kunnen zitten. Dit gaat niet alleen om de buitenkant maar misschien nog wel meer om de binnenkant. Een stuk fietsen is voor mij ook mijn hoofd leegmaken, even is anders doen en mij fysiek inspannen. Ik kan er ook mijn boosheid goed in kwijt. Als ik moet kiezen: nooit het perfecte lichaam maar wel blijven sporten.

6. Als je één maaltijd mocht kiezen die 0 calorieën zou bevatten, welke zou dat dan zijn?

Indiaanspannetje. Het is een gerecht van mijn oma en daar gaat ontzettend veel zout en slagroom in. Echt niet goed voor je, maar zo lekker!

7. High carb of high fat?

Deze keuze is niet moeilijk: high carb. Ik ben zelf voedingsmiddelentechnoloog en je zou alles met mate moeten eten maar in mijn ogen zijn koolhydraten nog steeds onze belangrijkste energiebron. Vetten hebben we ook nodig, maar niet zo veel. High Carb hoeft niet per definitie veel suikers te betekenen. Geef mij maar een bord goede pasta!

8. Wat is je favoriete ontbijt?

Muesli van haver met frambozen. Ik eet het met magere yoghurt. Het vult goed, is een goede bodem om te gaan werken of sporten. Ik krijg een boterham ook veel minder goed weg in de ochtend. Prima zo!

9. Heb je liever zoet of hartig?

Zoet. Al zou het beter zijn als ik wat minder zou snoepen haha. Niet dat ik te zwaar ben of zoiets. Suikers zijn gewoon niet gezond. Maar het is zo lekker.

10. Wat is je guilty pleasure wat betreft voeding?

Ik kan enorm genieten van een plankje anti pasta en borrelplankjes. Gezellig met vrienden of voor de tv met manlief een serie/film kijken. Ben gek op eten!

11. Wat is jouw doel wat betreft fitheid en een gezonde leefstijl?

Het belangrijkste is dat ik lekker in mijn vel zit. Blij ben met mezelf, de kleren die in mijn kast hangen blijven passen. Ik wil blijven genieten van het leven. Sporten en gezond eten zijn daar een groot onderdeel van. Zo blijft alles in balans.

12. Wat is jouw nummer 1 tip voor mensen die gezonder willen gaan leven?

Ga niet lijnen of een streng dieet volgen. Dat zelfde geldt voor elke dag gaan sporten. Prima als dat jouw ding is, maar vaak zijn die mensen niet opzoek naar een gezonder leven. Zorg dat je eet en beweeg patroon in balans komen. Avondje uit eten geweest? Eet de volgende dag dan geen extra dingen of beweeg die dag meer. Pas het vooral niet andersom toe: na een uurtje hardlopen heb je geen mars-reep verdiend. Neem dan een kleine sportreep of eet een boterham als je echt honger hebt.

Voor meer inspirerende FIT TAGS klik hier!

Posts created 44

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven