De grootste fitness onzin (7 fabels)

Wie mij al een poosje volgt of mij persoonlijk kent, weet dat ik een enorme hekel heb aan de onzin dingen die rond gaan wat betreft gezondheid, fitness en voeding. Hieronder zeven fabels over fitness.

  • Krachttraining is niet voor vrouwen

Hallo, we leven in 2019?! De tijd dat vrouwen alleen maar op de hardloopband mogen staan en oefeningen doen met dumbells van maximaal 2 kg is voorbij! (er is overigens niks mis met 2 kg) Aangezien dat vrouwen en mannen een ander hormoonhuishouden hebben, zullen vrouwen niet snel zo breed en gespierd worden als dat mannen worden. Overigens moeten mannen daar ook kei hard hun best voor doen. De gedachte dat je met een paar trainingen er uit komt te zien als een bodybuilder, maakt mij een beetje boos. De sporters die gespierd zijn hebben daar kei hard voor moeten trainen, hun voeding netjes op orde moeten hebben en hebben heel veel discipline.

Krachttraining heeft ook voor vrouwen veel voordelen. Je voelt je sterker en vitaler, de stofwisseling wordt hoger en krachttraining heeft een positief effect op osteoporose (botontkalking).

Women fitness

  • Je kunt plaatselijk vet verbranden

Hoe graag we dit allemaal ook willen, helaas. Ik schreef eerder al een artikel over (zichtbare) buikspieren. Want jammer genoeg verbrand je met buikspieroefeningen niet dat laagje vet op je buik. Hetzelfde geldt voor de andere delen van het lichaam. Je zal wel meer definitie trainen met de oefeningen, maar dit ga je pas echt goed zien als je vetpercentage lager wordt. Dit brengt mij gelijk bij het volgende punt ..

  • Vet omzetten in spier

What? Spieren en vet zijn andere weefsels en bevatten andere bouwstoffen. Een appel kan toch ook niet in een banaan veranderen. Dit is dan ook één van de redenen dat veel atleten werken met bulken en cutten. Met cutten focus je je op een calorietekort waardoor je meer definitie in je lichaam gaat zien, de training heeft als doel om spieren te behouden. Bij het bulken wordt er gegeten boven de caloriebehoefte hierbij heeft de training als doel spieropbouw. Echter kunnen beginnende sporters vaak nog wel spier opbouwen en vet verliezen tegelijkertijd, maar dit houdt niet in dat het wordt omgezet.

  • Om af te vallen moet je cardio doen

Om af te vallen moet je meer calorieën verbruiken dan je inneemt. Op welke manier je dat doet, maakt niet heel veel uit. Cardiotraining gaat je wel helpen om je conditie te verbeteren.

Cardio

  • Koolhydraatarm eten is DE manier om af te vallen

Helaas zie ik dit nog steeds heel veel voorbij komen, vooral bij vrouwen, dat zij schema’s volgen waarbij ze 1200 calorieën per dag mogen eten met zo min mogelijk koolhydraten. Ik ben het er mee eens dat een Nederlander vaak te veel koolhydraten eet (denk: boterhammen als ontbijt, boterhammen als lunch, aardappels als avondeten en koekjes als tussendoortjes), maar dit betekent niet dat koolhydraten je dik maken. Wissel één van deze maaltijden eens voor een goed gevulde salade of neem eens wat zuivel als tussendoortje, maar koolhydraten hoef je echt niet helemaal te schrappen. Hier lees je meer over koolhydraten.

  • Je moet zo zwaar mogelijk trainen

Met welke intensiteit en frequentie je traint is afhankelijk van je doel. Over het algemeen is het de regel dat je met zware gewichten en weinig herhalingen traint voor hypertrofie (het groter worden van je spieren). Toch is het van belang dat je niet te zwaar traint. Zoals meerdere op mijn instagram al aangaven, is dat je vaak genoeg sporters heel zwaar ziet trainen, maar dat de uitvoering dan niet meer goed is. Zonder een goede uitvoering word je niet veel sterker en de kans op blessures wordt veel groter. Train dus op een gewicht waarmee je de herhalingen nog wel clean kan uitvoeren.

Squat

  • No pain no gain

Ook hier heb ik al eerder een artikel overgeschreven. De hoeveelheid spierpijn staat niet gelijk aan de mate van spieropbouw. Naar verwachting is de spierpijn afhankelijk van de pijnreceptoren in het lichaam. Pijnreceptoren zijn een soort ontvangers van prikkels. Hoe gevoeliger de pijnreceptoren, hoe meer pijn jij voelt. Het is oké om spierpijn te voelen na een training, maar het is niet noodzakelijk.

 

Laat andere fabels zeker even weten!

Posts created 52

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven