nekpijn

Tips bij nekpijn of stijve nek

Heb je last van een stijve nek? Misschien verkeerd geslapen of een stressvolle week op werk? In dit artikel lees je wat je kunt doen bij nekklachten door een te hoge spierspanning in je nekspieren.

Je zult deze klachten misschien wel herkennen. Een zeurend gevoel in je nek wat soms zelfs verder gaat in hoofdpijn. Voorkomen is beter dan genezen, maar een aantal tips om de pijn zo snel mogelijk over te laten zijn is natuurlijk nooit verkeerd.

  • Blijf bewegen. Krampachtig blijven zitten gaat ervoor zorgen dat je meer last houdt. Zorg dat je dus niet stil gaat zitten, maar ga lekker door met je dagelijkse activiteiten.
  • Ga wandelen. Maak een extra lange wandeling na je werk. Het liefst in een rustige omgeving, zodat je je niet zoveel druk hoeft te maken om het verkeer om je heen. Ga op een rustig tempo wandelen, laat je armen goed mee bewegen en luister eventueel een muziekje. Vaak is een stijve nek een gespannen nek. Daar werkt ontspanning dus tegen! En ontspanning is beweging.
  • Blijf niet te lang achter je laptop of computer zitten. Ook dit heeft weer met bewegen te maken. Zorg dat je niet te lang in dezelfde houding zit. Ben je aan het werk op kantoor, sta dan regelmatig even op. Ga wat vaker water of koffie halen, daar worden je collega’s nog blij van ook. Ben je iemand die zich zo laat opslokken door z’n werk dat je de tijd vergeet, zet dan gewoon een timer. Om de 30 minuten laat je een timer afgaan en dan zorg je dat je eventjes beweegt. Al is het maar een halve minuut! Dit geldt overigens ook gewoon voor als je thuis bent hè. Bedenk eens hoelang je thuis achter de tv/ laptop/ telefoon zit. De tijd vliegt en jij houdt zonder dat je het doorhebt je nekpijn in stand.
  • Oefeningen. Doe wat rek-/ ontspanningsoefeningen voor je nek. Let op: je mag het voelen rekken en het mag gevoelig zijn, maar het mag geen heftige pijn geven. Een voorbeeld van een rekoefening is het bewegen van je oor naar schouder (dus je hoofd zijwaarts bewegen(. Dit houd je voor minimaal 15 seconde vast. Als je dit te kort doet geef je je spieren namelijk niet de tijd om te wennen aan deze lengte. Daarnaast kan je ook nog cirkelen met je schouders. Draai je schouders naar achteren op een langzaam tempo. Deze oefeningen kun je makkelijk tussendoor doen!
  • Ga naar een specialist. Heb je veel klachten en houdt de pijn langer dan enkele dagen gaan. Ga dan zeker even langs bij een oefentherapeut of fysiotherapeut. Je kan hier namelijk ook zonder verwijzing terecht. Laat je gegevens achter als je bij mij een afspraak wilt maken!

Posts created 58

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven
1
Hi, waar kan ik je mee helpen?
Powered by