herfst

Tips tegen een winterdip

De dagen worden korter, voor mijn gevoel is het meer donker dan licht buiten en ik mis de zomer! Als ik de vraag krijg of ik meer van de winter of de zomer houd, is het overduidelijk de zomer. Ik houd van buiten zijn, maar dan wel als het lekker warm is. Kou is niet aan mij besteed en zelfs de kerst en oud en nieuw zijn niet mijn favoriete dagen. Daarnaast merk ik dat ik in de herfst en winter wat minder energie heb en  minder vrolijk ben. Ik dacht altijd dat ik een van de weinige was en ik geloofde eerlijk gezegd ook niet zo in de term ‘winterdip’. Tot dat ik een paar weken geleden op mijn instagram vroeg wie er nog meer last van een winter/herfstdip had en 83(!)% op ‘ja’ klikte!

Hoe ontstaat een winterdip?

De wetenschap is er nog niet helemaal over uit hoe een winterdip ontstaat, maar naar verwachting komt het doordat de biologische klok van slag raakt. De biologische klok ‘loopt’ op licht, maar in de winter is het sneller donker waardoor het lichaam ook sneller in ‘slaapstand’ gaat. Zo heb je dus minder energie.

Doordat de biologische klok van slag is, raakt ook de afgifte van hormonen van slag. Deze hormonale veranderingen kunnen zorgen voor neerslachtige stemmingen, vermoeidheid en behoefte aan calorierijk voedsel.

Hierbij wat makkelijk toepasbare tips om een gezellige, energieke en leuke winter tegemoet te gaan!

  • Ga naar buiten! Pak elk klein zonnestraaltje dat kan.
  • Eet gezond. Zoals hierboven al is genoemd, krijg je meer trek in calorierijk voedsel en dan met name voeding met veel koolhydraten. Het is niet voor niks dat we bij de winter denken aan stamppot en speculaas toch? Probeer het toch gezond te houden! (Ja, stamppot is ook best oké) Je zult merken dat je minder te maken krijgt met dipjes en je lekkerder in je vel voelt.
  • Ga sporten. Ja, daar komt ze weer hoor.. Toch blijft het feit dat je je door sporten lekkerder gaat voelen. Dit geldt dus ook voor de winter/ herfstperiode!
  • Doe dingen waar je blij van wordt. Klinkt logisch hè? Toch is dit een ding dat veel vergeten wordt. Neem elke dag een momentje voor jezelf en doe iets wat jij erg leuk vindt. Tekenen, film kijken, voetballen, maakt niet uit!
  • Verminder stress. Bovenstaande punten zullen je ongetwijfeld helpen met het verminderen van stress, maar kijk ook eens naar de oorzaak van je stress. Jij moet gelukkig zijn! Alles wat dat belemmert, moet je iets mee. Soms is het een kwestie van op gesprek gaan bij je baas of van een stevige discussie aan gaan met je partner. En soms moet je accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn, zodat je er je vervolgens geen druk meer om hoeft te maken.
  • Ontbijt. Wat is nou een leukere manier om je lichaam wakker te maken dan met eten? Iets lekkers klaar hebben staan kan er voor zorgen dat jij makkelijker je bed uit komt.
  • Sta op dezelfde tijd op. Zorg ervoor dat je een ritme vindt. Sta bijvoorbeeld elke dag om 7 uur op. Doe dit ook als je later naar bed bent gegaan.
  • Vitamine D en B12. Deze vitaminen hebben veel invloed op je gemoedstoestand en energie. Ga nooit zomaar van alles slikken, laat je adviseren bij bijvoorbeeld een goede gezondheidswinkel.

Kortom.. Gezond eten, buiten sporten en leuke dingen doen! Dan kom je al een heel eind 🙂

Heb jij nog meer tips? Laat ze dan zeker even hieronder achter.

Posts created 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven
Open chat
1
Hi, waar kan ik je mee helpen?
Powered by