‘Hoe gaat het met je?’ ‘Ja, lekker druk he’. Een verschrikkelijke dooddoener en wat is nou eigenlijk ‘lekker druk’? Naar mijn mening maken we ons met elkaar veel te druk en heeft dat met name te maken met dat we niet efficiënt werken en plannen. Afgelopen maanden ben ik hier veel mee bezig geweest. Je lees hieronder mijn tips.
1.Schrijf de prioriteiten van een week op
Er zijn altijd dingen die sowieso moeten gebeuren die week. Zet dat eerst onder elkaar op een to do list. Ik bedoel hiermee dus wel ECHTE prioriteiten. Dus denk daarbij aan afspraken die je hebt staan, colleges, schrijven van een artikel, etc..
2. Schrijf je overige to do’s op
Schrijf vervolgens de rest van de dingen die je gedaan wilt hebben op. Denk hierbij aan trainen, schoonmaken, Netflix kijken en ga zo maar door. Het is juist belangrijk om ook je trainingsmomenten en ontspanmomenten in te plannen. Dit zorgt ervoor dat je geen excuus hebt om niet te gaan, maar ook dat je (per ongeluk) heel de middag Netflix aan het kijken hebt. Voldoende rustmomenten zorgen ervoor dat je efficiënt kan werken. Zo zorg je voor tijd voorzelf.
3. Plan eerst de dingen die al vast staan
Goedemorgen, die staan natuurlijk al gepland, maar schrijf ze ook echt op in je planner. Waarschijnlijk kan je de afspraken ook prima onthouden, maar dit zorgt niet direct voor meer rust. Ze daadwerkelijk in je planning opschrijven zorgt voor meer overzicht.
4. Ingewikkelde dingen eerst
Ga nu de rest van je to do’s er omheen plannen. Plan aan het begin van de dag je meest ingewikkelde projecten. Begin juist met de dingen die je (misschien wel onbewust) uitstelt. We zijn geneigd om te beginnen met projectjes die op korte termijn voldoening geven. Denk bijvoorbeeld aan eerst de e-mail doorlopen. Een lege mailbox zorgt voor voldoening, maar is het echt efficiënt om dit in de ochtend te doen? ‘s Ochtends ben je nog fris en fruitig en dit heb je nu verspild aan een mailbox wat eigenlijk relatief simpel werk was. Grote kans dat je dit beter had kunnen doen rond half 12 als je concentratie redelijk weg is en je toe bent aan pauze.
5. Tijd bepalen
Probeer in te schatten hoelang je ergens mee bezig bent. Voor mij helpt het om ruim in te schatten. Dus bijvoorbeeld als ik ‘trainen’ in mijn planning zet. Reken ik daar ook de reistijd bij. Zo maak ik mijn planningen lekker simpel en zorg ik ervoor dat ik niet in tijdnood kom.
6. Bewaak je tijd
Houd in de gaten hoe lang je met bepaalde taken bezig bent. Is de tijd om? Jammer dan, door met het volgende. Neem dit wel mee naar de volgende keer dat je die tijd moet doen. Plan er dan dus meer tijd voor in.
7. Gebruik kleurtjes
Elke kleur heeft een andere betekenis. Bij mij is blauw werkt, roze FIT &JOY, groen trainen, oranje vrije tijd en grijs overig. Zo zie je in een oogopslag wat je moet doen.
8. Google Calender
Ik gebruik zelf graag Google Calender voor mijn planning. Ik vind het een clean uiterlijk hebben en ik kan er alles in kwijt. Binnenkort krijg ik ook mijn structuurjunkie planner binnen. Deze is op papier en ik ben erg benieuwd wat ik daar van ga vinden.
9. Geen afleiding
De laatste tip kan natuurlijk niet ontbreken. Wil je zo efficiënt mogelijk werken, zorg dan voor zo min mogelijk afleiding. Geen social media, geen telefoontjes en doe niet meerdere taken door elkaar.
Laat zeker even weten wat jij aan plannen doet!
[…] en inspirerende aflevering. Zijn podcast gaat over geluk, succes en persoonlijke ontwikkeling. Mijn blog over plannen heb ik ook afgeleid van een aflevering van […]