fbpx
Motivatie, Training, Voeding

Hoe ik tien kilo ben afgevallen (acht tips)

x

Allereerst wil ik zeggen dat er niet één manier is om te vallen. En misschien vind je tien kilo niet zo heel veel, maar ik denk dat de stap om echt te gaan afvallen in veel gevallen hetzelfde is, wat je doel ook is. In deze blog vertel ik wat mij heeft geholpen door middel van acht tips en ik hoop dat ik jullie daar iets aan hebben.

1. Er moet een knop omgaan

Dit is iets wat je vaak hoort ‘zet die knop eens om’. Ik ben er van overtuigd dat dit echt iets is wat eerst moet gebeuren. Ik ben altijd aan de zware kant geweest, ik wilde altijd wel afvallen maar toch hield ik het nooit lang vol. Vorig jaar, toen ik op kamers woonde, ben ik ineens dik vijf kilo aangekomen. Op dat moment zat ik totaal niet meer lekker in mijn vel. Ik besefte me dat ik zo echt niet verder wilde en dus ging die zogeheten knop om!
Ga dus bij jezelf na hoe graag je dit wilt en wat je er voor over hebt.

2. Zorg voor regelmaat

Regelmaat is super belangrijk. Toen ik kamers woonde at ik gemiddeld genomen echt niet ontzettend veel. Ik at vooral heel onregelmatig, ik sloeg nog wel eens mijn ontbijt over omdat ik mijn bed niet uit kon komen of ik sloeg mijn avondeten over, omdat ik zo nodig sportlessen wilde volgen. Ik sportte erg veel en daardoor ook op onmogelijke tijden waardoor ik mijzelf geen tijd gunde om normaal te eten. Hierdoor ging ik waarschijnlijk compenseren in ander ongezond eten en kwam ik aan.
Gun jezelf dus echt de tijd om een normale voedzame maaltijd binnen te krijgen. Dit kost een bepaalde vorm van zelfliefde die soms erg lastig is als je alleen woont. De regelmaat heb ik dan ook pas gekregen toen ik weer bij mijn ouders woonde en daardoor ’s avonds thuis at en toen ik mijzelf ging verplichten om te ontbijten.

3. Doe het niet alleen

Zorg voor iemand die je ondersteund en helpt met het afvaltraject. Ik ben iemand die dingen graag voor mezelf houd, met het motto: ‘work hard in silence, let your succes be your noise’. In dit geval hielp dat mij niet. Vanaf het moment dat ik echt die tien kilo wilde afvallen heb ik dat tegen mijn vriend vertelt. Hij heeft me hierin gesteund, hij zorgde ervoor dat ik weer op normale tijden ging slapen en dat ik mijn ontbijt at. Daarnaast at ik door mijn ouders gewoon mijn avondeten en zo had ik weer regelmaat in mijn eetpatroon. Het sporten zette ik gewoon door (3 a 4 keer per week). Ik hoor echter vaak van anderen dat ze motivatie missen om te gaan sporten. Daarbij kan het enorm helpen om een sportmaatje te hebben. Zo kunnen jullie elkaar meeslepen naar de sportschool (of iets anders).

Chewing-is-my-favourite-exercise

4. Eet kleinere porties

Ik ben iemand die eindeloos kan eten. Als ik iets echt lekker vind, heb ik geen rem en kan ik door blijven eten. Ik heb mezelf dat ook aan moeten leren om maar één keer op te scheppen. Dan had ik genoeg gegeten, maar niet teveel. Je komt namelijk niet alleen uit van junk food en chocolade, maar van alles dat teveel is!

5. Houd je voedingsinname bij

Op apps zoals ‘myfitnesspall’ en ‘food’ kun je je voedingsinname bij houden. Hier voer je in wat je hebt gegeten en hoeveel. Dit hoef je echt niet elke dag te doen (kan namelijk heel obsessief werken), maar het kan je wel een goede indicatie geven van hoeveel kcal je op een dag binnen krijgt. Op deze apps kun je precies aangeven hoelang je bent, hoe zwaar je bent, hoe actief je bent en hoeveel je wilt afvallen. Het is aanbevolen om maximaal een halve kilo af te vallen per week. Hierdoor is de kans op een jojo-effect kleiner. Luister echter ALTIJD naar je eigen lichaam! Word je ontzettend moe door het minder eten, verhoog dan de voedingsinname iets.

6. Blijf bewegen

Zorg dat je over heel de dag voldoende beweegt. Een aantal keer sporten per week is eigenlijk niet genoeg. Loop zoveel mogelijk naar afspraken toe en neem vaker de trap (lekker afgezaagd, maar het is echt waar). Heb je spierpijn van je training? Ga dan vooral niet stil zitten! Als je daar aan toegeeft is je training bijna voor niets geweest aangezien je minder doet dan dat je waarschijnlijk had gedaan als je geen spierpijn had.

7. Eet alleen wat je echt lekker vindt

Verban geen dingen uit je ‘dieet’. Afvallen is een stuk makkelijker als je geen dieet volgt, maar je leefstijl aanpast. Je kunt af en toe echt wel wat ongezonds eten zolang het maar binnen de perken blijft. Wanneer je altijd gezond moet eten, is het haast niet vol te houden.

8. Zoek naar de leefstijl die bij jou past

De een heeft enorme baat bij de ‘zes maaltijden per dag regel’. Voor de ander werkt het een stuk beter om drie maaltijden per dag te eten. Dit geldt ook voor sporten, zoek een sport die bij jou past. Soms moet je ook dingen proberen. Fitness leek me altijd ontzettend leuk, maar ik vond het dood eng. Allemaal grote sterke mannen in zo’n sportschool en ik wilde graag meer doen dan alleen op de cardio apparaten en buikspierenoefeningen (en dat moet jij ook zeker doen!). Zoek een sportschool of vereniging waar jij je op je gemak voelt en probeer het gewoon, eventueel met een vriend of vriendin.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben!

 

 

Fitness-fairy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *